Nästa helg börjar serierna vilket ska bli kul och spännande efter många månader av framförallt träning!! Nytt för i år är att vi kommer behöva fler föräldrar som hjälper till med arrangemanget vid våra hemmamatcher. Handboll Syd gör en stor satsning på miljön och stämningen kring ungdomsmatcher och det har kommit strikta krav från förbundet och klubben kring detta.
Konkret innebär det att vi måste ha matchvärdar på alla hemmamatcher och det är ni föräldrar som måste stå för detta. Här kan ni läsa mer om detta initiativ:
https://svenskhandboll.se/hf-syd/forening/schysstmatch
Detta innebär att vi behöver 4-5 föräldrar som engagerar sig vid varje hemmamatch
- 2 funktionärer
- 2 matchvärdar
- 1 som filmar
Jenny organiserar funktionärerna - TACK!!! - och till en början kommer vi tränare meddela vilka som är matchvärdar. Vi ser dock VÄLDIGT GÄRNA att någon förälder kan ta hand om detta på samma sätt som Jenny gör med funktionärerna.
Det som är nytt vid hemmaarrangemang är:
1: "Schysstmatch möte" innan matcherstart - detta kommer funktionärerna göra och vad det innebär hittar ni på denna länken:
https://svenskhandboll.se/hf-syd/forening/schysstmatch/schysstmatch---mote
2: Matchvärd - minst en men helst 2 matchvärdar ska finns i hallen
Vad det innebär att vara matchvärd hittar ni på denna länken:
https://svenskhandboll.se/hf-syd/forening/schysstmatch/schysstmatch---matchvard
För att göra detta så smidigt som möjligt har vi bestämt att
- Funktionärerna tar schysstmatchmötet och tränarna tar hand om denna punkt:
- Hälsa gästande lag, domare och funktionärer välkomna, presentera sig och informera om viktiga funktioner i hallen
Matchvärdarnas uppgift blir:
- Vara ett stöd för domarna och funktionärerna före, under och efter match. Kom ihåg att det är domaren som bestämmer på handbollsplanen och att matchvärden inte får avbryta en match eller korrigera domslut.
- Om någon utanför spelplanen uppträder olämpligt utifrån principen om nolltolerans: prata med berörd personen om olämpligt beteende och informera ledaren till laget som person är kopplad till. (Matchvärden äger inte rätt att avvisa person/personer från hallen)
- Om någon utanför planen uppträder mycket olämpligt, sätt utifrån principen om nolltolerans, ska det dessutom skickas en skriftlig redogörelse till det distriktsförbund som arrangören tillhör. Distriktsförbundet kan sedan kontakta den berörda föreningen.
För att alla ibland ska kunna sitta och titta på matcherna i lugn och ro kommer vi primärt be de som INTE är anmälda som funktionärer att vara matchvärdar.
När kallelserna till veckans matcher gått ut och svaren kommit in meddelar vi vem som är matchvärdar. Om ert barn spelar förväntar vi oss att någon vuxen kan närvara och vara matchvärd.
Om ni blir kallade som matchvärd med inte kan just den gången vill vi att ni själva kollar i kallelsen vem som spelar och hittar en ersättare. Tränarna kommer ha matchvärdsvästar så kontakta en ledare när ni kommer till hallen för att få en väst
Att ha matchvärdar är ett ABSOLUT krav från förbundet för att få arrangera matcher så vi förväntar oss att ALLA föräldrar går in på ovan länkar och är förberedda att agera matchvärdar!
Vi hade också blivit VÄLDIGT glada om någon förälder kunde ta på sig att organisera matchvärdarna. Vi tränare har mycket fix och organisering kring matcherna redan.
TACK!!
MvH
Tränarna